Jan de Jong blij met nieuwe naamgeving: 'Mijlpaal voor de Eredivisie'

Jan de Jong blij met nieuwe naamgeving: 'Mijlpaal voor de Eredivisie'

10 reacties 10
Bron: Eredivisie
Foto: Pro Shots

Met de start van het seizoen 2025/‘26 krijgt de Eredivisie een nieuwe naam: de VriendenLoterij Eredivisie. Zo is te lezen op Eredivsie.nl De VriendenLoterij, al sinds 2005 maatschappelijk partner van de competitie, wordt vanaf dat moment ook officiële naamgever. Dit partnerschap, dat tot en met 30 juni 2029 loopt, markeert een belangrijke stap in de samenwerking die inmiddels al twee decennia duurt.

Terugblik op de Eredivisie

De Eredivisie, opgericht in 1956, heeft in de loop der jaren verschillende sponsornamen gedragen. Tussen 1990 en 1999 stond de competitie bekend als de PTT Telecompetitie, waarna namen zoals de KPN Eredivisie en de Holland Casino Eredivisie volgden. Met ingang van 2005 kreeg de competitie voor het eerst een maatschappelijk partner in de VriendenLoterij, die nu de naam aan de competitie verbindt.

'Mijlpaal voor de Eredivisie'

Jan de Jong, directeur van de Eredivisie CV, benadrukt de historische betekenis van deze samenwerking:
"Alle 18 clubs zijn zeer blij met deze samenwerking. Het ondersteunt hen niet alleen in het bereiken van sportieve doelstellingen, maar ook in hun maatschappelijke projecten, die vaak onderbelicht blijven. De VriendenLoterij is daarin een onmisbare partner. Voor de Eredivisie CV is dit een van de mooiste sponsordeals ooit in Nederland." Lydi Siebers, Managing Director van de VriendenLoterij, kijkt uit naar de vernieuwde samenwerking en noemt met name inclusie als belangrijk onderwerp.

Feyenoord en de Eredivisie

In de rijke historie van de Eredivisie heeft Feyenoord zich met 16 landstitels bewezen als een van de meest succesvolle clubs. Van de oprichting in 1956 tot nu heeft de Rotterdamse club, samen met andere grootmachten als Ajax en PSV, de competitie tot een internationaal erkend platform voor talentontwikkeling en topsport gemaakt.

Lees ook