In de moderne voetbalwereld zijn transfers de normaalste zaak van de wereld. Maar tegenwoordig wordt er niet meer alleen een speler gehaald en ergens neergezet, clubs doen ook hun uiterste best om het spelers naar de zin te maken en te zorgen dat zij zich snel thuisvoelen. Fabian van der Poll schreef erover voor het Algemeen Dagblad.
Bij Feyenoord krijgt iedere (buitenlandse) speler een spelersbegeleider aangewezen. Feyenoord heeft twee van deze mannen fulltime in dienst; Ties Theeuwkens en Zepp Jacobs. AD: ‘Zij doen gezamenlijk wat in vroeger tijden nog door één vrijwilliger werd gedaan. Hun doel: spelers zo snel mogelijk wegwijs maken in hun nieuwe omgeving.’
Daarnaast krijgen buitenlandse spelers bij aankomst in Nederland meteen het Players Care Magazine. Dat is een informatiemagazine vol adressen en wetenswaardigheden over de club en de stad Rotterdam. Een speler kan lezen wat goede restaurants zijn, waar kerken zijn en waar hun kinderen naar school kunnen.
Huisvesting
Maar het meest belangrijk zijn Theeuwkens en Jacobs voor de nieuwe spelers. Theeuwkens is een oud-basketballer met topsportervaring en Jacobs heeft een achtergrond in huisvesting. Dat laatste is natuurlijk erg handig voor nieuwe spelers. Het AD weet dat spelers op de dag van contractondertekening vaak al twee bezichtigingen van een huis hebben.
Gezien worden
Bij Feyenoord is fors in spelersbegeleiding geïnvesteerd de afgelopen jaren. Woordvoerder Samuël Sanches zegt dan ook: ‘Natuurlijk, het gaat ze vooral om spelen in de Champions League, de Kuip, de aanhang, meedoen om de titel of een goed salaris. Maar als spelers onderling bij elkaar informeren hoe het hier is, hopen we ook dat ze zeggen: daar bij Feyenoord voelde ik mij echt gewaardeerd en er werd goed naar mij en mijn familie omgekeken.’ De woordvoerder benadrukt dat Feyenoord wil dat spelers zich gehoord en gezien voelen om zo de kans dat zij naar Rotterdam komen, te vergroten.