Janssen: 'En dat vind ik apart'
Feyenoord speelde zaterdag tegen promovendus Willem II. Het was voor beide ploegen de eerste wedstrijd in de Eredivisie van het seizoen 2024-2025. Ondanks dat de Rotterdammers veel meer balbezit hadden dan de ploeg uit Tilburg, werd het uiteindelijk 1-1.
De nieuwe trainer, Brian Priske, lijkt er voor te kiezen om op een andere manier te spelen dan Arne Slot. Theo Janssen krijgt bij Studio Voetbal de vraag wat hij zou halen als hij Feyenoord was. 'Een trainer die precies hetzelfde zou doen als Arne Slot', aldus Janssen in Studio Voetbal van de NOS. 'Ze hebben nu een trainer gekozen die een ander systeem is gaan spelen. We zeggen wel, het is bijna hetzelfde, dat is ook zo, als Geertruida het middenveld op gaat, maar dan heb je nog type verschillen. Ik vind wel apart dat Feyenoord heeft ingezet met de jeugdopleiding en met alles, de manier van spelen van Arne Slot dat is hoe we het gaan doen. Daar hebben ze ook in heel de jeugd academy hebben ze dat gedaan. Op de site overal. Nu op de site als je gaat zoeken, is alles weg, en dan moet nu waarschijnlijk weer herschreven worden, want ze moeten nu de visie van Priske neergezet worden. En dat vind ik apart.'
Arno Vermeulen begrijpt de keuze ook niet. 'Het is heel gek wat er gebeurt. Ze zeggen, we hebben hem gescout. We hebben drie keer bij Sparta Praag gekeken hoe hij werkte. We willen alles van hem weten. En vervolgens gaat hij inderdaad een totaal ander systeem spelen dan waar Feyenoord al een paar jaar succesvol mee is. En je vraagt je gewoon af, waarom doe je dat.'
Alex Pastoor wil daar wel een aantekening bij zetten. 'Bij Arne werd er in principe 4-3-3 gespeeld. Er werd of met drie spitsen of met twee spitsen verdedigd. Die 4-3-3 waren de magneetjes op het bord. Zodra Bijow de bal naar Trauner bracht, bleven er maar drie achter, kwam er eentje hoger en was uiteindelijk de veldbezetting toch wel vergelijkbaar. Ze hebben zes of zeven afwezigen. Zouden die er zijn geweest dan had er waarschijnlijk net even wat anders uitgezien.' Reageren