Joris van Dijk is de commercieel directeur van Feyenoord. van Dijk heeft de afgelopen tijd veel werk moeten verrichten om de supporters de bereiken tijdens de tijd dat ze niet naar het stadion mochten komen. Bij Feyenoord TV vertelt de directeur over de manier van communicatie en digitalisering.
Feyenoord is het afgelopen jaar druk bezig geweest om zichzelf commercieel gezien te ontwikkelen. 'Er zijn het laatste jaar veel zaken in gang gezet, die wat mij betreft tot de basis elementen horen om een stap te gaan zetten. We zijn de identiteit van Feyenoord in kaart aan het brengen en dat te vertalen naar de communicatie en digitalisering. Ook kijken we naar internationalisering. Op de korte termijn willen we partnercontracten tekenen en onze relatie met de seizoenkaarthouders verbeteren. Wat betreft digitalisering zijn we telkens bezig om actuele content te maken. Het digitale team zit er dicht op en weet telkens iets nieuws te bedenken.' Daarnaast is er natuurlijk de Disney documentaire. Dat deden we om meer zichtbaarheid te geven aan de club.'
Feyenoord heeft de seizoenkaarthouders gevraagd om af te zien van restitutie. 'Een van de grootste ijkpunten was de restitutiecampagne. We hebben een campagne ontwikkeld waarin de eerste boodschap was dat het niet goed ging met Feyenoord. Dat deden we om bewustzijn te creëren. Daarna hebben we gevraagd aan de supporters om het geld niet terug te vragen, mocht dat dan ook daadwerkelijk mogelijk zijn. Dat geeft ons sprongkracht naar volgend seizoen. Ik ben hoopvol, maar we willen wel graag weer met een vol stadion spelen. Dus dat is wel spannend. We willen de fans op en zo vriendelijk mogelijke manier terug laten komen naar het stadion. Dat is lastig, want we weten nog niet hoe dat eruit gaat zien.' Feyenoord heeft omtrent de restitutie campagne contact gezocht met de supporters. 'We moesten daadwerkelijk terug naar de fans. Daarover hebben we contact gehad met de supporters. Maar we kunnen natuurlijk niet in ieders portemonnee kijken. Ik hoop dat we dit nooit meer aan de supporters hoeven te vragen.'
Ook de communicatie rondom de stadionkwestie probeert van Dijk om een zo helder mogelijke boodschap te brengen. 'Het is een complexe materie. We moeten het zo duidelijk mogelijk proberen te brengen. Er zijn een aantal punten die nuance verdienen. Bijvoorbeeld het aantal seizoenkaarthouders. Dat zijner 36.000. Dit jaar hadden we er 32.000, dat is geen groot verschil. Wat betreft de businessunits, dat worden er wel een stuk meer. Maar er is een wachtlijst, en de businessunits zijn door een extern team onderzocht, en deze potentie is er. Dus het is een grote en complexe stap, maar er is goed over na gedacht.'
Lees meer over