De Eredivisie krijgt vanaf volgend seizoen een nieuw logo en introduceert het logo tijdens de laatste speelronde van dit seizoen. Zo is de afsluiting van het 60-jarig jubileumjaar meteen een nieuwe start. Het nieuwe Eredivisielogo is onder meer te zien op de Eredivisiebal voor volgend seizoen, waar traditiegetrouw de laatste speelronde al mee gespeeld wordt. Ook is het beeldmerk zichtbaar op reclameborden in de stadions en in uitzendingen van FOX Sports Eredivisie.
De samenleving en de Eredivisie ontwikkelen zich en daarbij is het wenselijk om de uitstraling en kracht van het beeldmerk te vernieuwen. Dit als onderdeel van de vernieuwde positionering van de Eredivisie. Alex Tielbeke, directeur Eredivisie CV zegt daarover: "In Nederland is de Eredivisie al decennialang de grootste sportcompetitie van Nederland en ook internationaal kan ons competitievoetbal op grote belangstelling rekenen. Wedstrijden uit de Eredivisie worden in 186 landen uitgezonden en er zijn miljoenen voetballiefhebbers bekend met ons beeldmerk", dat schrijft Eredivisie.nl op haar eigen website.
"Het afgelopen seizoen hebben we in het kader van 60 jaar Eredivisie een speciaal jubileumlogo gebruikt dat sterk was afgeleid van het vorige logo. Dit jubileumlogo vormt een brug tussen het verleden en de toekomst. De introductie van een nieuw beeldmerk sluit prachtig aan op de toekomst gerichte ambities van de Eredivisie."
Kenmerken van het nieuwe logo
"In het logo is zichtbaar gekozen voor de verbinding tussen de 'E' van de Eredivisie en de middencirkel van het voetbalveld. Het is een krachtig beeldmerk met een eigentijdse uitstraling. Ook komen de kleuren van de Nederlandse vlag terug in het beeldmerk en in het kleurgebruik van de nieuwe huisstijl. De gestileerde 'E' refereert aan de voetbalcompetities in zowel de fysieke als digitale wereld", aldus Alex Tielbeke.
Nieuwe Eredivisiebal
Aankomende zondag is het nieuwe logo tijdens de laatste speelronde te zien. Er wordt dan ook voor het eerst met de nieuwe Derbystar Eredivisiebal gespeeld. Henk Schiffmacher, ontwerper van de nieuwe wedstrijdbal, overhandigt de bal persoonlijk aan de spelers van Willem II en Ajax.
Animatie nieuw logo Eredivisie
Het nieuwe beeldmerk van de Eredivisie wordt de komende maanden gefaseerd ingevoerd en is ontwikkeld door het ontwerpbureau Dog and Pony. Bekijk hieronder de officiële animatie, waarin de kenmerken van het nieuwe logo en huisstijl bekend worden gemaakt.
Foto: Eredivisie.nl