Om de herstart van het voetbalseizoen te vieren, introduceert de KNVB – samen met Twitter en de Eredivisie - twee unieke Twitter-emoji’s: één voor de Johan Cruijff Schaal en één voor de Eredivisie.
De wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal tussen Feyenoord en PSV van zondag is de officiële opening van het Nederlandse voetbalseizoen. De vrijdag erna is het de beurt aan de Eredivisie, die komend seizoen haar 60-jarig jubileum viert.
Ook is #CupCoach terug. Het online fantasy voetbalspel op Twitter maakt de strijd om de Schaal extra spannend voor voetballiefhebbers.
Hoe zichtbaar?
De speciale emoji voor de Johan Cruijff Schaal laat het eremetaal zien met het rugnummer van de fenomenale nummer veertien. De emoji is zichtbaar bij de hahstags #JCSchaal en #FeyPSV en is vanaf nu het hele weekend zichtbaar.
De emoji voor de Eredivisie zal tot en met de eerste speelronde zichtbaar zijn op Twitter bij het gebruik van de hashtag #Eredivisie. De speciale emoji is afgeleid van het jubileumlogo van de Eredivisie: een gouden krans met 60 in het midden.
Deze editie van de Johan Cruijff Schaal heeft een andere lading dan voorgaande jaren.
Bram Euser, social media manager KNVB: 'Deze editie van de Johan Cruijff Schaal heeft een andere lading dan voorgaande jaren. Dit is immers de eerste editie na het overlijden van Johan Cruijff. Vandaar dat we in samenwerking met Twitter een speciale Johan Cruijff-emoji hebben ontwikkeld. Niet met het nummer van de 21e editie van de Johan Cruijff Schaal, maar met het getal van onze legendarische nummer 14. Bij de eerste Twitter-emoji voor een van onze evenementen staat de herdenking van onze grootste voetballer ooit centraal, dat vinden we extra mooi.'
Cupcoach tijdens Johan Cruijff Schaal
Tijdens de finale van de KNVB-beker van afgelopen seizoen hadden de KNVB en Twitter Nederland een wereldprimeur met #CupCoach. Dit was het eerste online fantasy voetbalspel op Twitter en leverde duizenden reacties op. Dankzij dit enorme succes is #CupCoach terug rondom de strijd om de Johan Cruijff Schaal.