Bas Raemakers is de manager van de sponsorafdeling van Feyenoord. Voor Raemakers is de Open dag van Feyenoord een belangrijke dag tijdens het seizoen. ‘Op zo’n dag als vandaag lopen ook alle sponsors en stakeholders hier rond en daar kijken wij naar.’
Raemakers sprak tijdens de Open dag met RTV Rijnmond en vertelde wat een sponsormanager van Feyenoord allemaal doet. ‘We werken met zes man en met die groep werken we voor 15 a 16 grote partners van Feyenoord en zij kijken naar de supporters en de wedstrijden van Feyenoord en het is aan ons dat we middels grote campagnes zij zich kunnen presenteren bij deze club.’
Volgens Raemakers is Feyenoord uniek qua merk in Nederland. Met name omdat de markt van Partnerships erg uitdagend is, maar dat je Feyenoord wel overal terugziet. ‘Partnerships is een hele uitdagende markt zeker in Nederland en het merk Feyenoord is enorm sterk. Feyenoord heeft supporters in alle hoeken van het land en je ziet het overal terug. In de kijkcijfers en het stadion, overal waar Feyenoord bij betrokken is trekt grote aandacht. Je ziet dan pas wat de waarde van het merk is.’
De afgelopen jaren lijkt de verkoop van Feyenoord shirts harder te groeien dan ooit. Volgens Raemakers heeft dat een aantal oorzaken. ‘Naast Opel is ook Adidas de grootste partner van Feyenoord. Dan is het belangrijk dat we veel kleding verkopen. Dat doen we in onze eigen winkels en webshops en je ziet hoeveel groei we daarin hebben gemaakt de afgelopen jaren, dat is echt enorm. Dat komt allereerst omdat je de shirts en dergelijke alleen bij ons kan kopen en niet meer bij externe partijen en daarnaast zag je dat op het moment dat we met Adidas gingen samenwerken de verkoop enorm hard ging.’
Het feit dat Feyenoord alles nu in eigen heeft is ook terug te vinden in de jaarcijfers. Volgens Raemakers is de opbrengst van de merchandising voor Feyenoord uniek in Nederland. ‘Per jaar levert de verkoop van merchandising de club ongeveer 8 tot 9 miljoen op en dat is voor Nederlandse begrippen enorm veel. Dat is echt symbolisch voor de club Feyenoord. Je ziet ook dat supporters snel dat nieuwe uit of thuis shirt wil hebben.’
Tot slot ging Raemakers in op een eventueel nieuw stadion voor Feyenoord en de noodzaak ervan, sponsortechnisch gezien. ‘Als je kijkt naar de businessseats en units zijn we volledig uitverkocht, terwijl andere clubs daar nog wel eens moeite mee hebben. Doordat we volledig zijn uitverkocht zitten we aan ons plafond, want we gaan ook geen gekke dingen met prijzen en dergelijke. Om daarin nieuwe stappen te zetten is een nieuw stadion echt noodzakelijk.’