RET-baas: 'Wij juichen de komst van Feyenoord City toe'

RET-baas: 'Wij juichen de komst van Feyenoord City toe'

Foto: Pro Shots
Feyenoord City moet eindelijk van de grond gaan komen. Het nieuwe stadion zorgt ook voor veel nieuwe initiatieven bij andere Rotterdamse ondernemingen. Bijvoorbeeld bij de RET. De RET hoopt het initiatief dat het eerder uitrolde voor een ‘Maasbus’ weer op de tekentafel te krijgen. Een nieuw grootschalig project als Feyenoord City kan er voor zorgen dat andere initiatieven van de grond komen. Zo kwam de huidige tramlijn bij de Kuip er door EURO 2000. Pedro Peters, RET-baas, hoopt dat de Maasbus, met elf haltes langs de Maas, er nu alsnog kan komen. “We hadden een paar jaar geleden een compleet uitgewerkt voorstel voor openbaar vervoer over water'', legt hij uit in het Rotterdams Dagblad. “Helaas is dat destijds op het laatste moment geschrapt. Maar deze vorm van personenvervoer kan een enorme impuls geven aan Feyenoord City. Je kunt zo per jaar zo'n twee miljoen mensen verplaatsen, met tien tot elf haltes van Vlaardingen tot Krimpen. En natuurlijk eentje bij het nieuwe stadion.'' De ontsluiting van het nieuwe stadion is van groot belang. Hoe eerder aan verkeer en vervoer wordt gedacht, hoe beter, zo luidt het credo. Dat zult u van harte onderschrijven... Peters: “Ja. En net als bij de huidige Kuip is het voordeel van het nieuwe stadion dat het in de stad ligt. Dat is geweldig en biedt extra uitdagingen wat betreft de bereikbaarheid. Er ligt al een treinverbinding, de tram komt er langs en je hebt de rivier aan de andere kant. Mooi meegenomen.'' Feyenoord City zal zorgen voor de komst van twee keer zoveel mensen in vergelijking met De Kuip. Toch verwachten ze de helft minder auto’s, hoe kan dat? “Als we het slim aanpakken, al dat vanzelf gaan. Er is sowieso minder ruimte om te parkeren en je ziet nu al dat het mobiliteitsgedrag van mensen verandert. Niet dat dit al bij de geplande oplevering van het stadion in 2022 een feit is, maar wél in de jaren daarna. We bouwen tenslotte voor ten minste 40 jaar. En wij moeten dan zorgen voor een comfortabel en kwalitatief hoog alternatief voor de auto.'' Peters schetst in het Rotterdams Dagblad hoe hij het voor zich ziet, Feyenoord City in 2025. “Als je met de tram komt, kun je de route nemen over het Stadionviaduct, en bijvoorbeeld uitstappen bij een nieuwe halte op de Coen Moulijnweg. Vanuit de stad neem je de tram naar IJsselmonde. Ook daar kun je denken aan een extra halteplek, ter hoogte van het toekomstige stadion aan de Maas. Op de rivier zie ik ons varen met tien boten en we stoppen vier keer per uur bij de Veranda. Wat de trein betreft zou er een lightrail-verbinding tussen Rotterdam en Barendrecht kunnen komen, net zoiets als Randstadrail. Ook die maakt een extra station bij het nieuwe stadion mogelijk.'' Bij genoeg kwalitatief goede mogelijkheden zal men de auto laten staan. “Precies. Mensen haken af als ze te lang moeten lopen. En zeker als ze tijdens die wandeling ook nog eens uit hun verschoning waaien. Gemak dient de mens, dat is iets waarmee we bij deze plannen terdege rekening moeten houden. Als RET juichen we de komst van Feyenoord City toe. Het biedt ook aan ons de kans om ontwikkelingen, die in het verleden niet rendabel te krijgen waren, hier wel levensvatbaar te maken.” Foto: Feyenoord.nl
Lees ook